Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

Apr 19, 2018

MANAGEMENTUL DIVERSITATII I



 

MANAGEMENTUL DIVERSITATII I

 

Ce inseamna managementul diversitatii? Managementul diversitatii promoveaza si incurajeaza nevoile si abilitatile individuale ale angajatilor, si le transforma in valoare adaugata pentru organizatie, la nivelul capitalului uman.

 

Managementul diversitatii incepe sa aiba un rol din ce in ce mai important in managementul angajatilor, pentru ca echipele diverse sunt mult mai creative decat cele omogene si contribuie in mod mult mai eficient la atingerea obiectivelor organizatiilor.

 

Managementul diversitatii arata cum pot fi sporite oportunitatile pe care fiecare angajat le are pentru a creste potentialul propriu si contributia sa la performanta organizatiei. Aceasta sporire de potential are la baza premisa identificarii abilitatilor specifice pe care un angajat le are, urmata de investitii realizate in maximizarea dezvoltarii acestora.

 

Diversitatea consta intr-o serie de factori vizibili sau mai putin vizibili, care includ caracteristici personale cum ar fi: - genul; - rasa; - varsta; - dizabilitatea; - orientarea sexuala; - nevoile; - competentele; - stilul de munca; - atitudinile etc.

 

Gestionarea adecvata a acestor diferente creaza un mediu organizational pozitiv in care fiecare angajat se simte valoros si valorizat, simte ca talentul sau este utilizat la maximum in atingerea obiectivelor organizatiei.

 

Diversitatea se refera la toate aspectele in care angajatii difera unii de altii. Acestea includ o serie de caracteristici personale vizibile cum ar fi genul, varsta, etnia si de asemenea, caracteristici personale mai putin vizibile cum ar fi competentele, nevoile, stilul de munca. De cele mai multe ori, diferentele „vizibile” dintre angajati se asociaza cu atitudini, valori, comportamente diferite ale acestora. Aceste atitudini, valori, comportamente interfereaza cu sarcinile de munca si cu relatiile pe care fiecare persoana le dezvolta la locul de munca. Apare astfel o diversitate de opinii, comportamente, decizii pe care organizatia trebuie sa stie cum sa le gestioneze

 

Premisele pe care se bazeaza managementul angajatilor avand caracteristici diferite (managementul diversitatii)

1. Angajatii asteapta sa fie tratati corect si echitabil de catre angajatori si sunt mai putin dispusi sa accepte plata discriminatorie sau conditii precare de munca;

2. Angajatii au perceptii, valori si credinte diferite, iar acestea influenteaza in mod decisiv deciziile si actiunile realizate de angajati;

3. Angajatii sunt diferiti si ca urmare pot fi motivati si stimulati sa munceasca in moduri diferite;

4. Gestionarea adecvata a diversitatii de opinii sau de comportamente ale angajatilor este un element important al schimbarii organizatiilor si al succesului in management;

5. Angajatii simt nevoia de a fi consultati si ascultati de catre manageri ori de cate ori se iau decizii care influenteaza direct munca lor;

6. Angajatii vor ca resursele organizatiei si informatiile sa fie distribuite in mod echitabil catre toti angajatii, iar performanta sa fie criteriul care face diferenta intre angajatii care primesc mai mult de cei care primesc mai putine resurse;

Conditii care sprijina o organizatie sa beneficieze de diversitatea angajatilor sai

1. Managerii au nevoie sa inteleaga ca o forta de munca diversa genereaza perspective si modalitati diferite de a lucra si sa valorizeze varietatea de opinii ale angajatilor;

2. Managerii trebuie sa recunoasca oportunitatile de invatare si provocarile pe care perspectivele diferite ale angajatilor le aduc organizatiei;

3. Organizatia (prin oamenii si politicile sale) trebuie sa sustina si sa stimuleze dezvoltarea personala a angajatilor;

4. Cultura organizatiei trebuie sa incurajeze deschiderea, prin promovarea tolerantei si a modalitatilor constructive de rezolvare a conflictelor care apar intre angajati;

5. Organizatia trebuie sa faca astfel incat angajatii sai sa se simta valorizati si apreciati, astfel incat acestia sa nu caute valorizarea prin adoptarea opiniilor general acceptate in organizatie, a valorilor declarate, a celor mai frecvent sustinute moduri de lucru, inhiband astfel initiativa, ideile noi, creativitatea;

6. Organizatia trebuie sa aiba o misiune bine articulata care sa transmita angajatilor ceea ce isi doreste aceasta sa obtina;

7. Actiunile care sustin diversitatea angajatilor trebuie sa fie in acord cu obiectivele si masurile celorlalte procese de HR ale organizatiei;

8. Pentru „a pune diversitatea angajatilor in practica” sunt necesari parametri care masoara diversitatea. Monitorizarea si evaluarea acestora arata progresul realizat de organizatie in domeniul diversitatii;

9. In evaluarea performantei managerilor pot fi integrati o serie de indicatori privind gestionarea adecvata a diversitatii de opinii, comportamente ale angajatilor, modul de acordare a feedback-ului la comportamente si atitudini diferite.

Diversitatea angajatilor poate genera avantaj competitiv pentru organizatiile de business.

 

Diversitatea angajatilor aduce organizatiilor de business o serie de avantaje de tipul:

v  Angajatii, avand caracteristici diferite, aduc perspective si informatii diverse privind segmentul de piata al organizatiei, acest fapt poate spori vanzarile si profitul;

v  Eterogenitatea echipelor de munca promoveaza creativitatea in toate procesele din organizatie; grupurile cu membri care au culturi diferite aduc idei si perspective noi asupra sarcinilor de munca, fapt care conduce spre solutii creative;

v  Organizatiile care sporesc diversitatea angajatilor au costuri mai mici de training, costuri reduse asociate cu disputele legale, costuri mai mici pentru relocarea angajatilor;

v  Companiile care au o buna reputatie privind managementul diversitatii vor atrage candidati foarte valorosi;

v  Angajati avand culturi diferite pot genera solutii mai bune la diverse probleme ale organizatiei;

v  Diversitatea angajatilor conduce catre o standardizare mai redusa si catre o mai mare flexibilitate a politicilor organizatiei;

v  Mai multe studii care au analizat diversitatea privind genul top managerilor au observat ca un numar mai mare de femei manager se asociaza cu o performanta mai mare a organizatiei.

 Efecte negative ale gestionarii neadecvate a diversitatii culturale a angajatilor Diversitatea exista, si tendinta este ca ea sa creasca in companii. Gestionarea adecvata a diversitatii nu mai este doar un plus de valoare ci deja tinde sa devina o necesitate.

Iata cateva dintre riscurile ignorarii diversitatii intr-o organizatie:

 

Efecte negative la nivel individual

  • Atitudinile privind munca si comportamentele de la locul de munca ale unei persoane sunt influentate de masura in care caracteristicile sale demografice (gen, varsta, etnie) sunt similare cu cele ale grupului de munca din care face parte.
  • Neidentificarea cu grupul sau de munca poate conduce un angajat catre parasirea organizatiei, comunicare cu o frecventa scazuta, satisfactie in munca scazuta. Pe de alta parte, angajatii care se identifica cu grupul de munca pot sa obtina o incredere in sine mai puternica.

 

Efecte negative la nivelul grupurilor/ echipelor de lucru

In grupurile de munca eterogene pot aparea interactiuni scazute intre membri, conflicte, absente, intentia unor membri de a parasi organizatia.

Efecte negative la nivelul organizatiei

Diversitatea conduce catre dezvoltarea de perceptii stereotipe despre sine si despre altii, iar aceste perceptii conduc la randul lor catre prejudecata si discriminare. Astfel, angajatii minoritari din organizatie se vor simti ca neapartinand organizatiei. Adesea acestia au mai putine resurse, putere si statut decat membrii grupului majoritar. Ca urmare, angajatii minoritari vor avea o satisfactie si o performanta scazuta. In organizatie se pot dezvolta mai multe grupuri, pe baza unor afinitati personale. Dezvoltarea acestor grupuri genereaza o competitie neproductiva, in care angajatii pierd din vedere obiectivele organizatiei si se centreaza mai degraba pe agende personale. Astfel, performanta organizatiei scade pentru ca angajatii nu mai muncesc in interesul acesteia.

Avantaje ale diversitatii:

v  Produse si servicii mai inovative

v  Imagine a organizatiei mai buna

v  Mai multi clienti

v  rata mai mare de profitabilitate a investitiilor

Efecte ale programelor privind diversitatea:

v  Productivitate ridicata a muncii

v  Reducerea absenteismului

v  Motivatie si implicare a angajatilor

v  Conditii de munca mai bune

v  Recrutarea unor candidati potriviti pentru nevoile organizatiei

v  Participare echilibrata la decizii a diverselor grupuri de angajati din organizatie Exemple de programe care incurajeaza/ sustin diversitatea angajatilor

 

 

 

Expert antreprenoriat

Dima Mihaela

 

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Back to Top