Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

May 3, 2018

Care sunt diferențele dintre Programele Start-Up Nation și România Start-Up Plus



 

  

Care sunt diferențele dintre Programele Start-Up Nation și România Start-Up Plus

 

 

Abordare

O diferență importantă între cele două programe este cea a abordării: în Start-up Nation finanțatorul îți decontează banii și apoi stă cu ochii pe tine să îți îndeplinești obligațiile privind sustenabilitatea afacerii și cam atât, pe când în România Start-Up Plus există o abordare integrată: potențialii antreprenori beneficiază de cursuri de formare, stagii de practică în întreprinderi cu activitate similară cu cele propuse de fiecare antreprenor selectat, mentorat și îndrumare din partea experților administratorilor regionali ai schemei. Un fel de „you are not alone in this”.

 

Meritocrația versus „am bifat niște lucruri”

Fiecare administrator al schemei de grant în cadrul RSUP va organiza concursuri de planuri de afaceri și va finanța doar planurile de afaceri a căror calitate va fi validată de o comisie de oameni cu experiență. La SUN se finanțează toate planurile de afaceri care bifează niște criterii (dacă ai un anumit cod CAEN primești cele mai multe puncte, dacă achiziționezi echipamente într-o anumită proporție mai primești niște puncte, dacă angajezi persoane defavorizate sau absolvenți mai primești niște puncte etc.) – calitatea planurilor de afaceri nu e/nu a fost punctată în programul SUN de anul trecut.

 
Cum primești banii
În SUN ai 3 variante: credit punte, cereri de plată, cereri de rambursare. În RSUP regula generală e că:
Ajutorul de minimis se va transfera către beneficiarul de ajutor de minimis în două tranșe, după cum urmează:
a) O tranșă inițială de maximum 75% din valoarea ajutorului de minimis, așa cum a fost acesta aprobat în cadrul planului de afaceri și contractului de subvenție încheiat.
b) O tranșă finală reprezentând diferența până la valoarea totală a ajutorului de minimis, după ce beneficiarul ajutorului de minimis face dovada că a realizat din activitatea curentă, în termenul de 12 luni aferent etapei a II-a, venituri reprezentând minimum 30% din valoarea tranșei inițiale. În cazul în care acest termen nu este respectat, tranșa finală nu se mai acordă.
În ambele cazuri antreprenorul va avea de așteptat – în cazul SUN va aștepta aprobarea creditului punte de bancă, virarea contravalorii lui sau aprobarea cererilor de plată/rambursare de agenția la care este arondat; în cazul RSUP administratorul schemei va face toate demersurile pentru a plăti tranșele către afaceri (deci nu antreprenorii) și va stabili regulile specifice de acordare a acestora. În cazul în care administratorul va opta să facă cereri de plată către AM POCU pentru plata tranșelor, din experiența noastră vă spun, vor exista cu siguranță întârzieri și aici. Nu de alta, dar pe alte proiecte de sprijinire a start-up-urilor ne-am petrecut Crăciunul făcând sute de OP-uri de Trezorerie pentru că Autoritatea de Management a întârziat atât de mult plata către administratori. Operarea plăților către afaceri s-a făcut pe 31 decembrie 2015. Un photo finish epic pentru prima perioadă financiară a noastră ca stat membru UE. Să sperăm că am învățat din lecțiile România Start Up de pe vechiul POSDRU.
 
Comunitate
Dacă în SUN antreprenorii interecționează direct cu agenția la care sunt arondați, cu consultantul și poate în cadrul grupurilor de facebook dedicate, în proiectele RSUP se creează toate condițiile pentru crearea unor comunități regionale de antreprenori. Antreprenorii vor participa împreună la cursuri și la alte activități ale proiectului (mentorat, practică, monitorizare) și vor avea ocazia să se cunoască și să se dezvolte împreună (și să își răspundă la întrebări).
 
 
Sursa: www.fonduri-structurale.ro

 

 

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Back to Top