Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

Jul 11, 2018

Despre antreprenori si antreprenoriat



 

Despre antreprenori si antreprenoriat

 

El, antreprenorul, este principala resursa care va asigura existenta si dezvoltarea pe termen lung a afacerii sale. El este sufletul afacerii. El are viziunea. El cauta sa aduca ceva valoros lumii, implinindu-si astfel un vis.
Masurile de siguranta in avioanele de pasageri impun ca, in caz de primejdie, adultii sa aiba grija de ei insisi mai intai, si abia dupa aceea de copiii din jurul lor. Pentru ca de calmul, stapanirea si vitalitatea adultilor va depinde salvarea copiilor.
 
Adesea, in programele de coaching si mentorat, antreprenori vin cu obiective de genul „vreau sa imi dublez vanzarile”, „vreau sa imi dezvolt afacerea”, „vreau sa fiu fericit / ma voi ocupa de mine dar numai atunci cand afacerea mea va fi stabila”. In mod invariabil, dupa cateva sesiuni, ajungem sa lucram pe (ghici ce?)… Nivelul sau de energie, stilul sau de viata, obiceiurile si ritualurile care ii compun ziua, saptamana, anul. Pentru ca ajunge sa constientizeze ca ulciorul nu merge de multe ori la apa. Iar puterea care vine din recastigarea propriului spatiu de viata, intern si extern, este cu adevarat nemarginita.
 
Vremurile grele, care vin cu provocari, vor fi depasite cu bine daca antreprenorul este in cea mai buna forma. De aceea, cea mai buna tactica de a asigura plasa de siguranta a firmei in vremuri grele este ca antreprenorul sa se puna in prim-planul propriei sale vieti. Poate parea ca ii incurajez prea mult ego-ul… Insa gandeste-te un pic. Altruismul, compasiunea, iubirea, respectul in cea mai autentica forma incep intotdeauna cu propria persoana, fara lipsa de modestie. Fara ego hiperinflatat.
 
Cu cat viata sa functioneaza mai armonios in toate aspectele, cu atat el va veni cu linistea, stabilitatea si „impamantarea” necesare sustinerii unei viziuni pe termen lung.
 
Atentia de calitate pe care si-o acorda ii va permite evolutia personala care va sustine evolutia business-ului. Chiar daca este in culise si nu pe scena, antreprenorul isi va utiliza energia si stabilitatea pentru a dezvolta viziunea sa si pentru a diminua dependenta firmei de prezenta sa permanenta.
Ok, aici vei spune ca nu este nimic rau in a-ti urma pasiunea si a munci in propriul tau business. Desigur. Insa doar pana la momentul in care business-ul nu mai poate functiona fara tine. Din acel moment se poate sa fie rau. Pentru ca din acel moment, libertatea este doar o figura de stil.
 
Sfaturi pentru freelanceri
Freelancer-ii, sau liber-profesionistii, sunt o categorie aparte. Ei isi pun expertiza la dispozitia clientilor, utilizand-o in tandem cu principala lor resursa: timpul. Avocatii, notarii, arhitectii, coachii, terapeutii practicanti sunt, de obicei, platiti pentru prestatia in unitati direct proportionale cu timpul alocat.
Riscul in cazul freelancerilor este acela ca in momentul in care se opresc din munca, din varii motive (varsta, boala, accident), fluxul de venituri se opreste si el.
 
De aceea ei sunt o categorie aparte, asimilata cu antreprenorii dar foarte dependenta de fapt de prezenta in persoana in operational. Da, se poate spune ca un freelancer fara nici o plasa de siguranta este el si numai el propriul sau business. Este el si numai el propriul sau produs. In celebra sa carte „Tata bogat, tata sarac”, Robert Kyiosaki distinge 4 modalitati fundamentale, (asociate cu 4 tipuri de identitate) prin care poti castiga bani: ca angajat (A), liber profesionist (L), proprietar de afacere (P), investitor (I).
Tinand cont de specificul activitatii sale, liber-profesionistul are nevoie in primul rand sa inteleaga ca daca este in prim-plan, pe scena propriei afaceri, solist principal, atunci „spectacolul” are loc doar atata timp cat el este in miscare. Mandria de a fi cel mai bun sub reflectoare va veni, in timp, cu un pret. Isi va dezvolta o lesa scurta… si adio libertate. Bun venit dependenta.
 
Freelancerii, au nevoie sa isi dezvolte inca de la inceput o viziune clara asupra viitorului, asupra optiunilor legate de pensionare, de intreruperea activitatii, despre modul de gestionare a timpului liber. Pentru o punere la adapost fata de eventualele situatii de intrerupere, ei vor trebui sa dezvolte surse de venit pasiv sau rezidual. Pentru ca gaina cu oua de aur nu face oua toata viata.
 
O afacere nu poate creste peste nivelul de dezvoltare personala al antreprenorului.
 
Exista doua motive primordiale pentru care cautam sa ne schimbăm – cel putin la nivel constient. Inspiratia este unul. Disperarea este celalalt.
Jim Rohn, unul dintre marii antreprenori si vorbitori motivationali ai secolului XX, spunea ca trebuie sa devenim responsabili pentru tot ceea ce ne inconjoara, iar ca antreprenori trebuie sa acceptam faptul ca afacerea pe care o construim intră in responsabilitatea noastra. Este exact ca un copil, ca o floare de care trebuie sa avem grija.
 
Dezvoltarea personala dureaza toata viata. Calitatea, magnitudinea si impactul business-ului pe care il detine un antreprenor sunt direct proportionale cu nivelul sau de dezvoltare personala – cu expertiza, experienta, cunostintele sale. Tocmai acesta este motivul pentru care el trebuie sa lucreze constant, pe termen lung, la propria sa evolutie.
 
 
A Deveni si A Primi
 
Ceea ce devii in viata este indefinit mai important decat ceea ce obtii. Iar ceea ce obtii este rezultatul a ceea ce ai devenit.
Pentru ca ceea ce devii va defini povestea pe care o traiesti. Atunci cand lucrezi la un proiect, la un job, sau cand iti construiesti propria companie, intrebarea fundamentala este mereu si mereu ”cine devin eu, prin acest demers?”. Din pacate, intr-o societate consumerista, multi oameni, nu doar antreprenori, au ca intrebare leit-motiv , ”Ce primesc eu din chestia asta?” (sau celebra „what’s in it for me”).
Potentialele raspunsuri la aceste intrebari sunt complexe si necesita un profund contact cu propriul sine. Introspectia in jurul raspunsurilor se poate concentra pe o matrice de posibilitati. Iti propun o abordare pe trei axe, luand in considerare elementele EU, CEILALTI, UNIVERSUL. Si astfel apar 3 seturi de intrebari:
– ce devii si conteaza pentru tine;
– ce devii si nu conteaza pentru tine;
– ce nu devii si conteaza pentru tine;
– ce nu devii si nu conteaza pentru tine.
– ce devii si conteaza pentru altii;
– ce devii si nu conteaza pentru altii;
– ce nu devii si conteaza pentru altii;
– ce nu devii si nu conteaza pentru altii.
– ce primesti si conteaza;
– ce primesti si nu conteaza;
– ce nu primesti si conteaza;
– ce nu primesti si nu conteaza.
 
 
Desigur, ceea ce primesti conteaza, de asemenea. Nimeni nu vrea sa lucreze fara a primi nimic in schimb. Cele două sunt inter-conectate, dar discutăm de un alt nivel aici. Este vorba despre procesul prin care trece antreprenorul, mai degraba decat despre rezultatul final masurat in bani sau alte beneficii materiale. Este vorba de oamenii, lucrurile, rezultatele pe care le va atrage noul spirit al antreprenorului. Pentru ca odata aliniateviziunea, devenirea, calea si beneficiile pentru omenire, a transforma totul in bani nu este decat o chestiune de organizare si de perseverenta.
Pentru cei care se concentrează pe dezvoltarea personală, ”a deveni” devine mult mai natural. Poate ca nu va fi imediat (atunci nici nu ar mai fi o provocare), dar legea universala a cauzei si efectului isi va exercita influenta si va arata roadele semintelor plantate in timp.
 
 
Valoare si Bani
 
Antreprenorii care se concentreaza in primul rand pe bani nu ating niciodată nivelul de libertate financiara pe care il doresc. De ce? Pentru ca ei cauta sa primeasca inainte sa ofere ceva. Inversul este singurul valabil. Si asigura devenirea. Ceea ce devii in timp ce iti oferi talentul si pasiunea semenilor din jur, intr-o forma organizata si structurata sub forma unui business, este procesul prin care ceea ce devii va sustine ceea ce ai.

Unul dintre principalele motive pentru care antreprenorii trec prin esecuri este faptul ca se concentrează enorm pe ideea de bani, in loc sa creeze si sa ofere valoare semenilor, in timp ce ei insisi evolueaza si devin mai buni.
 
Dacă motivatia pentru bani o depaseste pe cea pentru crearea de produse/servicii inovatoare care sa adauge valoare in industria tinta, atunci este timpul pentru ceva introspectie. Cunoastere de sine. Meditatie.
Antreprenorii care se concentreaza in primul rand pe bani nu ating niciodată nivelul de libertate financiara pe care il doresc. De ce? Pentru ca ei cauta sa primeasca inainte sa ofere ceva. Inversul este singurul valabil. Si asigura devenirea. Ceea ce devii in timp ce iti oferi talentul si pasiunea semenilor din jur, intr-o forma organizata si structurata sub forma unui business, este procesul prin care ceea ce devii va sustine ceea ce ai.
Scopul antreprenorului nu trebuie să fie acumularea banilor, ci crearea unor produse sau servicii care sa adauge valoare și care să facă lumea un loc mai bun. Bunastarea vine firesc dupa generarea persistenta de solutii pentru problemele umanitatii.
 
 
Factorii interni si externi
 
Un antreprenor are doua lumi de gestionat in evolutia sa: cel intern si cel extern. Lumea interna tine de partea emotionala, psihica, spirituala si fizica, cele care trebuie antrenate in mod constant pentru a putea face fata provocărilor ce apar la tot pasul. Lumea externa este mediul, ce include familia, prietenii, angajatii, actionarii, clientii, furnizorii, concetatenii, omenirea, cu legile specifice de functionare.
 
Iti scriam in articolul precedent cum lumea mea devenise foarte mica, si centrata pe afacerea pe care o detineam. Nu pot spune ca imi conduceam afacerea, dimpotriva, ma conducea ea pe mine…si ma adusese la un pas de a-mi pierde viata.
 
Cum am iesit din situatia care parea fara iesire? Pas cu pas. Fiecare pas a fost fundamentul pentru urmatorul pas. Insa prima miscare pe care am facut-o cand am luat o pauza si am iesit din activitatea de zi cu zi in firma a fost sa introduc un ritual. L-am invatat de la Tony Robbins, se cheama „power hour” – ora de putere. Tony recomanda efectuarea ritualului dimineata la prima ora. Nici nu visam atunci ca peste 2 ani aveam sa intru in crew-ul sau de evenimente…
.
Eu am programat ritualul pentru orele 11,00 si l-am adaptat cu elemente care mi se potriveau mie . Ritualul meu consta intr-o serie de actiuni: hidratare, meditatie, suc verde cu clorofilina, exercitii fizice de stretching, setarea intentiilor pentru ziua  in curs, plimbare in parc in mers rapid, trambulina elastica, dus revigorant, din nou meditatie.
 
Ora mea datatoare de putere dura cam doua ore (noi, ardelenii, suntem mai inceti…). Pe spatiul personal de putere oferit de cele doua ore am putut ulterior sa construiesc schimbarea de stil de viata si, pas cu pas, sa imi recapat propria viata, la care renuntasem pentru un business care avea dificultati. Si, ca prin magie, odata cu recapatarea puterii si a energiei personale, business-ul s-a redresat rapid .
 
Crezi ca daca nu as fi actionat, as fi obtinut acelasi rezultat?
 
Este vital ca tu, antreprenorul din spatele business-ului pe care il conduci, sa citesti, sa testezi, sa te antrenezi, sa te auto-educi in mod constant pentru a atinge nivelul de energie si de echilibru care sa poata sustine succesul pe care il cauti cu atata pasiune.
 
http://gabrielagambra.ro
 

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Back to Top