Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

Jul 16, 2018

CULTURA ANTREPRENORIALA



 

 CULTURA ANTREPRENORIALA

 

Pentru definirea, constientizarea si implementarea notiunii de cultura antreprenoriala, in tara noastra, nu au fost decat preocupari sporadice si acestea doar in ultimul timp si la un nivel elitist sub forma unor cursuri teoretice contra cost, oferit de varii firme de consulting, management si marketing. Este meritul programului POSDRU de a cuprinde si de a finanta prin Axa prioritara 3 „ Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a intreprinderilor”, si a programului POCU prioritate 3.7 „Creşterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil non-agricol din zona urbană”. Prin aceste programe s-au desfasurat si se desfasoara activitati de pregatire si perfectionare profesionala,cu accent pe dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale, duse si disseminate in segmente largi ale populatiei.
 
O definitie cuprinzatoare a sintagmei cultura antreprenoriala este dificil de elaborate. In orice caz ea trebuie raportata separate la firme (organizatii), respective la personae fizice (intreprinzatori). In primul caz, cultura antreprenoriala poate fi definite ca “ un set de idei intrupate in structure si procese care genereaza un cumplet de convingeri ale institutiei, reliefand vointa de schimbare, ulterior transformate intr-o noua cultura, oferind o identitate unificatoare, o personalitate aparte institutiei”. Referitor la intreprinzatori (persoane fizice) trebuie avute in vedere mentalitatea acestora ( intelesuri, credinte, valori, interese, motivatii) si – bineinteles – aptitudinile antreprenoriale (incredere in fortele proprii, libertate de gandire, flexibilitate).
 
Constientizarea necesitatii dobandiriiunei culture antreprenoriale reprezinta o activitate de mare importanta si cuprindere si poate de aceea de reala dificultate, sunt multi oameni cu pregatire superioara, de reala valoare stiintifica si profesionala, de reala valoare stiintifica si profesionala, care considera creativitatea un dar innascut al anumitor persoabe si, in consecinta, orice actiune de cultivare a insusirilor specific antreprenoriatului, subliniate mai inainte,re cel mult sansa de a trezi in constiinta celor privilegiati reactii adaptative, proactive in raport cu anumite provocari ale mediului; cat despre ceilalti muritori de rand, asemenea actiuni sunt inutile. Din fericire, exista personalitati stiintifice care, in urma unor intense cercetari din domenii adiacente, in principal psihologice si biologice, au ajuns la concluzia ca toti oamenii, desigur in grade diferite, detin aceasta insusire de creativitate, renuntandu-se la idea de unicitate, de genialitate.
 
Pe acest nou camp de gandire, trecerea la activitati sustinute de formare, constientizare, si valorificare a culturii antreprenoriale capata o importanta aparte.
 
Rolul IMM-urilor si al antreprenoriatului
 
IMM-urile, ca organizatii motivante (prin forma de proprietate), dinamice , flexibile si adaptabile( prin forma de management) la nevoile pietei de desfacere, sunt mijloacele ideale prin care se fac prezente si actioneaza mecanismele concurentiale ale economiei de piata.
Rolul si avantajele cele mai importante ale IMM-urilor si implicit, ale antreprenoriatului sunt urmatoarele( Scarlat, 2001):
-IMM-urile sunt “actori” ideali in competitia economica prilejuita de piata libera: sunt organizatii private “ suta la suta” si cu un management totalmente descentralizat; sunt agentii economici cei mai motivanti, flexibili si adaptabili; reprezinta sectorul economic cel mai dynamic;
-crearea de IMM-uri faciliteaza procesul tranzitiei economice catre economia de piata;
-datorita flexibilitatii si adaptabilitatii lor, IMM-urile raspund rapid nevoilor consumatorilor si ocupa rapid nisele de piata;
-IMM-urile sustin mecanismul concurential si prin numarul lor mare: se creeaza premisele realizarii unor produse / servicii de calitate tot mai buna, oferite consumatorului la preturi acceptabile sau chiar mici;
-IMM-urile constituie “pepiniera” firmelor mari ( vezi cazurile: Microsoft, Apple, Honda, Nike, Borbardier etc.);
-IMM-urile contribuie semnificativ la foemarea PIB-ului si au o pondere insemnata in structura exporturilor;
-prin impozitele platita statului ( pentru angajat, angajator, de profit, TVA etc.), la timp, IMM-urile au o contributor majora la formarea veniturilor bugetului de stat;
-cele mai multe locuri de munca sunt create de IMM-uri, atat direct (prin intreprinzatorii care pornesc afacerile) dar mai ales indirect (prin angajarea de resursa umana);
-IMM-urile reprezinta “ coloana vertebrala” nu numai a economiei ci si a societatii: clasa de mijloc este formata din intreprinzatori si manageri de IMM-uri.
 
 
 
(Bibliografie : Titi TURCOIU- Viziune si har in antreprenoriatul romanesc)

 

 

 

Expert antreprenoriat

DIMA MIHAELA

 

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Back to Top