Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

Aug 20, 2018

Surse de inovatie



 

Surse de inovatie

 

Sursa 1 – Neprevazutul    

Succesul neasteptat

Nici o alta zona nu ofera ocazii mai bogate de inovatii de succes decat succesul neasteptat. In nici o alta zona nu sunt ocaziile inovatoare mai putin riscante si urmarirea lor mai putin anevoioasa. Totusi, succesul neasteptat este aproape in intregime neglijat, mai rau, sistemul managerial tinde sa il respinga.

Deseori succesul neasteptat nu este nici macar sesizat. Nimeni nu-i acorda nici o importanta, nimeni nu-l exploateaza. Rezultatul inevitabil este acela ca apare concurenta care „fuge” cu el si culege in final laurii.

Succesul neasteptat nu este numai o ocazie favorabila inovatiei, el impune inovatia. Ne obliga sa ne intrebam „Ce schimbari fundamentale se potrivesc acum organizatiei asa cum isi defineste ea afacerile? Tehnologiile? Pietele?” . Daca se analizeaza aceste intrebari , succesul neasteptat poate sa deschida perspective pentru cea mai buna recompensa si pentru cea mai putin riscanta dintre ocaziile de inovatie.

 

Conducerea unei organizatii trebuie sa priveasca orice succes neasteptat cu urmatoarele intrebari :

1. Ce ar insemna pentru noi daca l-am exploata?

2. Unde ne-ar putea duce?

3. Ce ar trebui sa facem noi ca sa il transformam intr-o ocazie?

4. Cum ne comportam noi?

 

Aceasta semnifica in primul rand ca respectivele conduceri au nevoie de un anumit timp in care sa discute succesele neasteptate , iar, in al doilea rand, intotdeauna trebuie sa fie cineva desemnat pentru a analiza un succes neasteptat si pentru a gandi cum ar putea fi acesta exploatat. De asemena, conducerea trebuie sa afle ce cere de la ea acest succes neasteptat.

In concluzie , trebuie mentionat ca succesul neasteptat este o ocazie , dar impune si anumite obligatii. El cere sa fie luat in serios. Cere sa dispuna de cel mai capabil personal aflat la dispozitia unitatii si nu de cel de care unitatea se poate dispensa. Cere seriozitate si sprijin din partea conducerii, pe masura ocaziei. Iar ocazia este deseori considerabila

 

Esecul neasteptat

Esecurile, spre deosebire de succese , nu pot fi respinse si rareori trec neobservate. Totusi, uneori ele sunt privite ca simptome ale ocaziei. Multe esecuri sunt rezultate ale unor greseli , ale lacomiei , prostiei , ale nechibzuintei sau incompetentei. Totusi , daca ceva esueaza in ciuda faptului ca a fost planificat si proiectat cu grija si executat constiincios, esecul atrage deseori schimbarea fundamentala si , o data cu ea, inovatia.

Ca si succesul neasteptat, esecul neasteptat cere sa iesi sa privesti si sa asculti. Ca si succesul, esecul este intotdeauna un simptom al ocaziei de inovatie si trebuie sa fie luat in serios.

Pentru companii este de asemenea foarte important sa urmareasca evenimentele neasteptate din  afacerile furnizorilor si ale clientilor. De fapt, pentru antreprenor nici nu este necesar sa inteleaga de ce s-a schimbat realitatea , este suficient sa intoarca schimbarea in favoarea sa. De foarte multe ori aflam ce se intampla, dar nu stim cauza , nu stim de ce. Si cu toate acestea putem sa inovam.

Se poate concluziona astfel ca, tocmai datorita faptului ca ne scoate din notiunile preconcepute, din presupunerile si certitudinile noastre, neprevazutul este o sursa fertila de inovatii.

 

Sursa 2 – Incongruentele

O incongruenta este o discrepanta intre ceea ce este si ceea ce ar trebui sa fie sau intre ceea ce este si ceea ce se pretinde ca este , iar o incongruenta este un simptom pentru inovare.

Astfel , incongruenta este un simptom al schimbarii care s-a produs deja sau care se poate produce. Schimbarile care stau la baza incongruentei sunt schimbari in cadrul unei industrii , ale unui proces. Astfel , incongruenta este vizibila tuturor celor din interior sau din apropierea ramurii respective pentru ca aceasta se desfasoara chiar sub ochii lor. Si totusi, este deseori trecuta cu vederea

 

Exista mai multe feluri de incongruente:

- incongruenta intre realitatile economice ale unei ramuri

- incongruenta intre realitatea unei ramuri si presupunerile ce se fac despre aceasta

- incongruenta intre eforturile unei ramuri si valorile si asteptarile clientilor respectivei ramuri

- incongruenta interna existenta in ritmul sau logica unui proces

 

Sursa 3 – Necesitatea procesului

Ocazia este sursa inovatiei” am afirmat pana acum , dar un proverb mai vechi spune: „Necesitatea este mama inventiei”. Se poate concluziona deci ca , alaturi de ocazie, si necesitatea este o sursa foarte puternica pentru inovatie.

Necesitatea unui proces este ceva foarte concret. Aceasta exista intr-o afacere , intr-un proces, intr-o ramura a economiei sau intr-un serviciu la fel ca si neprevazutul sau incongruentele. Unele inovatii bazate pe necesitatea procesului exploateaza incongruentele , altele demografia.

Necesitatea procesului porneste de la munca ce trebuie efectuata. Se concentreaza mai mult asupra sarcinii decat asupra unei situatii , perfectioneaza o metoda , reproiecteaza un proces tinand cont de ultimele informatii stiintifice. Uneori necesitatea face posibil un anumit proces prin furnizarea „legaturii care lipseste”.

In inovatiile care au la baza necesitatea procesului , oricine din cadrul organizatiei respective stie ca necesitatea exista si totusi, nimeni nu face nimic. Cand apar insa , inovatiile sunt acceptate imediat ca fiind  „evidente” si devin in curand  „standard” .

 

Inovatiile bazate pe necesitatea procesului au la baza intelegerea faptului ca „trebuie sa existe o modalitate mai buna de a rezolva o anumita problema”. In acest sens trebuie amintite cateva obiectii importante:

1. Necesitatea trebuie inteleasa. Nu este suficient ca aceasta sa fie „simtita” pentru ca altfel nu se pot defini specificatiile privind solutia.

2. Este posibil sa cunoastem procesul si totusi sa nu stim ce sa facem.

3. Solutia trebuie sa se potriveasca modului in care se realizeaza si in care oamenii vor sa o faca.

 

Sursa 4 – Demografia

Demografia , definita ca o schimbare in cadrul populatiei in ceea ce priveste marimea, structura varstei , componenta , ocupatia , statutul educational si venitul este o importanta sursa a inovarii.

Demografia are o importanta majora pentru ceea ce se va cumpara , de catre cine si in ce calitate. Spre exemplu , adolescentii cumpara mai multe articole de imbracaminte  ieftine , pentru moda , nu pentru durabilitate, iar posibilitatile lor financiare sunt mici. Dar, zece ani mai tarziu, aceeasi oameni vor cumpara foarte putine articole de imbracaminte, orientandu-se dupa criterii de confort si durabilitate, si abia apoi pentru moda.

Ceea ce face ca demografia sa fie o ocazie binecuvantata pentru antreprenori si un teren fertil pentru inovatie , este neglijarea ei de catre cei care iau decizii . Acestia se agata de prezumtia ca demografia nu se schimba sau ca nu se schimba repede , respingand chiar si dovezile foarte clare.

 

Sursa 5 – Noi cunostinte

Inovatia bazata pe noi cunostinte este superstarul sistemului antreprenorial. I se face publicitate , se obtin bani de pe urma ei si reprezinta exact ceea ce oamenii inteleg in mod normal prin inovatie. Bineinteles, nu toate inovatiile de acest gen sunt  importante. Unele sunt char banale , dar sunt inovatii de tip superior. Cunostintele nu sunt neaparat stiintifice sau tehnice. Inovatiile sociale de acest tip pot sa fie foarte importante.

Inovatia bazata pe cunostinte noi difera de celelalte tipuri de inovatie prin timpul necesar dezvoltarii, rata esecurilor, previzibilitate si provocarile pe care le lanseaza antreprenorilor. Si , ca toate superstarurile , aceasta inovatie este temperamentala , capricioasa si greu de condus.

Caracteristic inovatiei bazata pe cunostinte este faptul ca, pentru a avea succes , aceasta trebuie sa fie  „coapta”, adica trebuie sa existe receptivitate fata de ea. Acest risc este inerent acestui tip de inovatie si este o functie a puterii sale unice. Toate celelalte inovatii exploateaza o schimbare care s-a petrecut deja, satisfac o necesitate care exista. In cazul inovatiei bazate pe noi cunostinte, schimbarea este provocata de inovatie. Ea tinde sa creeze o cerere si nimeni nu poate sti dinainte daca cel care o va folosi va fi receptiv , indiferent sau daca ii va opune rezistenta.

(Lazar Rusu , Management contemporan, Ed. Economica, Bucuresti, 1998)

 

 

 

Expert antreprenoriat

Dima Mihaela

 
 

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Back to Top