Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

Aug 28, 2020

Marketingul social



  

 

 

Marketingul social

 

 

 

Antreprenoriatul social este o mixtură între elementul economic și cel social și are ca scop rezolvarea unei probleme sociale, încercând astfel să îmbunătățească viața indivizilor și a comunităților și să crească starea de bine.

 

Diferența între un antreprenor comercial și un antreprenor social este că acesta din urmă creează o afacere pentru a produce un impact social. Rezolvarea unei provocări sociale este obiectivul său, iar întreaga afacere este construită în jurul acestei idei. Schimbarea socială este misiunea antreprenorului social și a afacerii sale.

 

Organizațiile sociale pot să utilizeze o paletă destul de largă de posibilități în vederea atingerii scopului pe care îl urmaresc. Marketingul social este doar una dintre aceste posibilități, dar practica ultimilor ani în tarile dezvoltate dovedește că este cea mai eficientă dintre ele.

 

Marketingul social are ca obiectiv principal atingerea „binelui social”.

 

Marketingul social incearca sa influenteze comportamente sociale, sa schimbe concepte de baza, deprinderi, atitudini, dar nu in beneficiul celui ce face marketing, ci in beneficiul societatii in general.

 

Delimitarea sferei de cuprindere a marketingului social, reiese cel mai clar din definiatia formulata, in anul 1989, de specialistii germani Manfred Bruhn si Jörg Tilmes potrivit careia: “Marketingul social reprezinta planificarea, organizarea, implementarea si controlul strategiilor si activitatilor de marketing ale organizatiilor necomerciale, care sunt indreptate, in mod direct sau indirect, catre rezolvarea unor probleme sociale” (Andreasen, Alan R. - "Marketing Social Change", Jossey-Bass Publisher, San Francisco, 1995, p.7).

 

Ca si marketingul comercial/ clasic, marketingul social implica un proces de planificare logic care consta in cercetarea nevoilor consumatorului, analiza pietei, segmentarea pietei, stabilirea obiectivelor, identificarea strategiilor.

 

Intr-o exprimare operationala, putem spune ca marketingul social este acel marketing practicat de catre organizatii sociale, care vizeaza indeplinirea unor obiective sociale.

 

Marketingul social se particularizează prin două aspecte:

  • vizează rezolvarea unor probleme sociale
  • iar, cele care urmaresc să le rezolve sunt organizații nelucrative/ necomerciale.

 

Misiunea marketingului social constă în informarea, convingerea și motivarea oamenilor pentru susținerea unor cauze sociale și încurajarea participanților activi prin promovarea ideii că acțiunile lor sunt benefice atât pentru indivizi, cât și pentru societate în ansamblul ei.

 

Misiunea socială este fundamentală pentru antreprenoriatul social. Misiunea este ceea care deosebește un antreprenor social de un antreprenor de afeceri clasic.

 

„Antreprenorii comerciali, în momentul în care investesc, îşi pun problema dacă au făcut o investiţie bună sub aspectul profitului şi dacă pot să nu afecteze negativ societatea şi mediul. Antreprenorii sociali, în schimb, îsi pun problema dacă investiţia realizată va avea efectul scontat asupra societăţii şi asupra mediului şi dacă acest lucru va permite obţinerea şi a unui rezultat financiar”. (Borza, 2011: 3).

 

Realizarea de profit sau deservirea nevoilor consumatorilor pot fi printre obiectivele unui antreperenor social, dar acestea sunt numai modalități de atingere a scopului social.

 

Surse:

  • Marketing – elemente fundamentale, strategii şi tactici
  • Particularitatile marketingului social -
  • Suport curs Marketing social-politic - Academia de Studii Economice din București/Cursul Marketing Marketing 2017/2018
  • Marketing Social - Academia de Studii Economice din București
  • Marketingul Social notiuni generale -
  • Antreprenoriatul social si rolul sau in dezvoltarea sociala, Elisabeta Loredana Orhei 

 

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

 

 

Back to Top