Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

Nov 19, 2020

Ghid realizare Plan de Afaceri



Ghid realizare Plan de Afaceri

 

1. Descrierea planului de afaceri
Cele trei puncte forte pe care trebuie să le atingi în această descriere sunt:
  • Obiectivele afacerii – ce-şi doreşte afacerea din punct de vedere numeric.
  • Misiunea – este o frază despre tine, despre companie şi despre idealurile acesteia. Ilustrează cel mai bine ceea ce vrea compania să realizeze în timp pentru a le realiza utilizatorilor o viaţă mai plăcută.
  • Cheile forte către succesul afacerii – acele noţiuni cheie pe care le poţi extrage din planul de afaceri care să-l facă pe cititor dornic să afle mai multe.
2. Descrierea ideii de afaceri
2.1. Acţionariatul
Prezintă-te puţin pe tine, oferă câteva detalii despre tine şi detaliază motivele pentru care tu eşti o persoană potrivită pentru a deschide un start-up în domeniul dorit.
Vorbeşte despre idealurile tale şi despre motivul pentru care tu îţi doreşti foarte mult să pui în practică această idee de afacere.
2.2. Descrierea ideii
Momentul din planul de afaceri în care trebuie să începi să povesteşti despre ideea ta de afaceri şi mai ales, despre industria în care vrei să activezi. Oferă date statistice despre mediul economic actual al industriei şi despre viitoarele posibilităţi de creştere.
Menţionează modul în care vrei să creşti această industrie şi pe scurt, cum vrei să faci acest lucru.
Publicul acestui plan de afaceri îşi doreşte să audă date cât mai concrete, cifre şi soluţii exacte prin care tu vei ajuta la îmbunătăţirea industriei şi la realizarea de profit.
2.3. Locaţia şi facilităţile oferite de aceasta
Este locaţia un punct forte pentru implementarea ideii tale de afacere? Este o afacere ce se bazează pe locaţie sau poate fi implementată de oriunde, pentru că se manifestă la nivel online?
Câteva întrebări la care trebuie să răspunzi în această secţiune din plan de afaceri. Oferă informaţii despre locaţie şi despre cum te poate ajuta aceasta, sau cum nu te poate ajuta, în dezvoltarea afacerii tale.
 
3. Descrierea serviciilor sau a produselor
Una dintre cele mai importante părţi din realizarea unui plan de faceri. Este un loc unde trebuie să vorbeşti mult despre produsele tale şi despre modul în care acestea aduc valoarea în industria în care vei activa.
Secţiune în care trebuie să aduci informaţii despre:
  • Descrierea serviciilor/produselor oferite. Pe scurt, descrie fiecare serviciu şi produs în parte şi motivele pentru care l-ai ales şi pentru care acesta va aduce un plus de valoare potenţialilor tăi clienţi.
  • Analiza concurenţială la nivel de servicii/produse. Una dintre cele mai bune analize din acest punct de vedere se numeşte analiza CAB (caracteristici, avantaje, beneficii). Caracteristici – lucrurile concrete despre serviciul sau produsul tău, Avantaje – diferenţele din punct de vedere al funcţionalităţilor între serviciul/produsul tău şi cel al competitorilor şi Beneficii – Care sunt beneficiile concrete pe care le primeşte fiecare client dacă apelează la tine; Cum se realizează serviciu/produsul: costul de realizare, componentele serviciului/produsului, toate specificaţiile acestuia. Specificaţiile de garanţie sau alte servicii complementare produsului tot aici trebuie menţionate.
  • Tehnologia folosită. Ce fel de tehnologie ai nevoie? În câţi ani trebuie să o schimbi? Cât de nouă este faţă de cea a competitorilor tăi?
  • Servicii/produse viitoare. Acum că ai găsit produsele cu care vrei să începi, poţi să te gândeşti şi la alte produse/servicii viitoare pe care vrei să le integrezi pe parcurs? Ai o strategie pe termen lung? Întotdeauna să te gândeşti pe termen lung. Gândeşte-te la ciclul de viaţă al produselor/serviciilor tale şi vezi când ar trebui să te gândeşti la realizarea unui nou produs/serviciu
4. Analiza Pieţei
Analiza pieţei sau cum se zice în engleză, market research, este un punct foarte important dintr-un plan de afaceri care să te ajute la realizarea strategiei de lansare a start-up-ului.
Analiza pieţei este împărţită în 3 mari divizii:
1. Analiza concurenţială. Obiectivul acestei analize este de a indentifica punctele forte şi punctele slabe ale competitorilor din industria aleasă, informaţii care te vor ajuta să-ţi realizezi planul de comunicare/promovare, modelul de vânzare al produselor, cât şi modul în care îţi poţi creşte calitatea produselor/serviciilor pentru a oferi mai multă valoare.
2. Analiza publicului ţintă. Obiectivul acestei analize este de a-ţi identifica publicul ţintă pentru a cunoaşte cât mai exact care este targetul care este interesat de serviciul/produsul realizat de către tine şi specificaţiile despre acest target care te va ajuta să-ţi construieşti pragmatic şi corect strategia de comunicare şi de promovare.
3. Analiza pieţei/Industriei. Şi aici mă refer la următoarele 3 categorii:
a. Necesarul pieţei – care este necesarul de servicii/produse pe piaţă aleasă
b. Creşterea pieţei – potenţialul de creştere a pieţei în următorii 3-5-10 ani
c. Trendurile pieţei – care sunt noile trenduri pe piaţa aleasă şi câteva direcţii de schimbări pe viitor
După ce am analizat foarte bine produsul, clienţii, concurenţii e timpul să trecem în cea de-a 5-a etapă a unui plan de afaceri -> planificarea strategiilor de intrare pe piaţă
5. Descrierea strategiilor de implementare/lansare.
Secţiunea prin care toate informaţiile culese din analizele realizate la punctele precedente vor începe să prindă contur.
Este locul în care trebuie să creionezi toate strategiile de prelansare, lansare şi postlansare a afacerii tale pe piaţă.
Scopul principal al acestei secţiuni este de a oferi cititorului planului de afaceri următoarele 2 mari informaţii:
1. Obiectivul din punct de vedere financiar .
Obiectivul trebuie să fie exprimat într-o valută (lei/euro) care să reprezinte cifra de afaceri şi numărul de servicii/produse vândute.
Obiectivul trebuie să fie stabilit pentru primii 1-3 ani în detaliu şi cu o viziune financiară pe 5 ani.
2. Planul de acţiune (cum ajungi la acel obiectiv)
Aici începe distracţia la nivelul planificării. Momentul în care trebuie să ne concentrăm strict pe atragerea clientelei cu ajutorul celor mai productive mijloace de vânzare şi de promovare.
Ce trebuie să conţină acest plan de acţiune:
  • Strategia de dezvoltare a produsului/serviciului – Cum achiziţionăm utilajele (dacă este cazul), locaţia exactă, etc.
  • Valoarea produsului/serviciului – stabilirea costului şi a timpului de realizare.
  • Avantajele competitive şi cum poţi să te ajuţi de ele – în urma analizei concurenţiale, implementează câteva strategii care va diferenţia produsul/serviciul tău faţă de al altora şi gândeşte-te cum să-i adaugi o valoare adăugată acestuia.
  • Strategia de marketing (Poziţionare, Strateţia de preţ, Distribuţia, Planul de promovare) – Cei 4 P din marketing pe care trebuie să-i abordezi cu mare interes. Cei 4 P care îţi vor reda foarte clar cum, când şi unde să promovezi cel mai bine serviciul sau produsul tău.
  • Strategia de vânzare: planificări de vânzări pe luni/trimestre/an, campanii de vânzări targetate. Stabilirea unui număr optim de agenţi de vânzări dacă este cazul. Dacă nu, tu ca antreprenor ar trebui să preiei această secţiune încă de la început.
  • Parteneriate strategice – sunt acele parteneriate media/furnizori/companii cu produse/servicii complementare care să te ajute să penetrezi piaţa cu mai multă putere şi mai eficient.
  • Repere: momente în care trebuie să faci analize financiare asupra implementării.
Puntul 4 şi punctul 5 alăcătuiesc împreună planul de marketing
6. Strategia personalului şi a formei juridice
Tocmai acum ne gândim la numărul de oameni de care avem nevoie în desfăşurarea activităţii şi a formei juridice perfecte (SRL, PFA, II, etc).
La nivel de personal trebuie să te gândeşti la următoarele 3 lucruri:
1. Structura firmei (piramida organizaţională)
Este momentul în care trebuie să te gândeşti la structura cu ajutorul căreia va fi organizată afacerea ta. Stabileşte-ţi foarte clar departamentele şi responsabilitatea fiecăruia în parte.
2. Echpa de managment vs echipa operaţională
Stabileşti câteva detalii despre echipa de management şi echipa operaţională.
  • Ce fel de persoane ai nevoie la nivel de conducere. Ce background să aibă? Ce educaţie? şi cel mai important, Salariul top/middle managementului;
  • Ce fel de persoane ai nevoie la nivel de implementare/organizare. Background-ul acestora? şi la fel ca la top management, ce salariu ar fi bun pentru un asemenea post.
3. Plan de educaţie pentru personal. Aici intervine rolul unui om de resurse umane foarte bun. Un om care să-ţi dezvoltate un plan de educare pentru un angajat nou în firmă (ce trebuie ca acesta să înveţe astfel încât să intre în procesul de desfăşurare a firmei) şi un plan de educaţie pentru un angajat de minim 6 luni/1an care să-l ajute să se dezvoltate mai mult şi să vină cu îmbunătăţire pentru a eficientiza procesul organizaţional.
7. Planul Financiar al unui plan de afaceri
Ce trebuie să cuprindă această secţiune:
1. Cash flow-ul ( intitulat şi fluxul de numerar) este unul dintre cele mai importanţi indicatori pentru un start-up, şi mai ales, pentru un investitor. Acesta calculează cât de mulţi bani ai nevoie pentru a-ţi funcţiona afacerea şi care este suma optimă de bani de care trebuie să dispui pentru a-ţi funcţiona la capacitate maximă activitatea.
Ce informaţii trebuie să-ţi ofere o astfel de analiză:
  • imaginea de ansamblu a rulajului de care ai nevoie pentru compania ta;
  • momentul în care te poţi împrumuta şi în cât timp poţi restitui o datorie;
  • banii de care trebui sa dispui in fiecare pentru ca firma ta să-şi poate îndeplini activităţile.
2. Profitul şi pierderea declarată – este unul dintre cei mai importanţi indicatori pentru o afacere la început de drum. Este indicatorul care  ilustrează cât de repede afacerea ta va obţine profit.
Această declaraţie arată sub forma unui tabel unde sunt trecute toate cheltuielile şi toate veniturile realizate pe o perioadă de timp. Recomandarea mea este să îţi planifici pentru următorii 3 ani aceste date la nivel general, iar mai în detaliu din 3 în 3 luni.
3. Bugetul de înfiinţare a firmei – este acel plan de cheltuieli de care ai nevoie la început de drum pentru a-ţi înfiinţa firma şi pentru a pune toate
4. Previziunea vânzărilor (sales forecast) – este fix acel lucru la care te gândeşti acum. Este acel tabel unde îţi previzionezi toate proiectele, toate serviciile, toţi potenţialii clienţi pe luni, pe zile sau pe trimestre.
Este unul dintre cele mai importante imagini pentru investitori deoarece pe baza acestuia aceştia pot trage concluzii cu privire la viitorul companiei.
3 întrebări care te vor ajuta în realizarea acestei previziuni:
  • Câţi clienţi anticipezi să ai?
  • Cât de mult vei încasa de la aceştia?
  • De câte ori vei încasa de la aceştia?
3 întrebări simple care te vor ajuta să înţelegi şi să-ţi trasezi ciclul unui potenţial client din punct de vedere financiar în momentul în care ia contact cu afacerea ta.
5. Bilanţul previzionat – este planul care arată poziţia financiară a afacerii la un moment dat (ex: suma de bani din conturi, numărul de clienţi semnaţi, produsele/mărfurile vândute/deţinute, etc).
Acest bilanţ are la bază cei 3 indicatori: active, datorii, capitaluri proprii:
  • Activele (produse, mărfuri, clienţi, bani in conturi, etc)
  • Datorii (credite, datorii la furnizori, etc)
  • Capitaluri proprii (rezultatul raportat, rezultatul de la finalul unei perioade de timp, acţiunile/părţile sociale ale acţionarilor/asociaţilor, etc).
Ecuaţia care stă la baza bilanţului este: Active – Datorii = Capitaluri proprii
În cazul în care rezultatul este pozitiv, putem spune că viitoare companie va avea o poziţie financiară pozitivă, adică acţionarii/asociaţii îşi vor putea încasa dividendele, iar firma se va putea dezvolta.

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

 

https://laurentiumihai.ro/ghid-plan-de-afaceri/

Back to Top